Koncept/Sociala medier/

Från en ko nära dig

Wermlands Mejeri

Tre bönder tog en risk och startade eget mejeri, i ett sista försök att hålla sina gårdar vid liv. Nu har de 70 procent i marknadsandel – trots att deras mjölk är dyrare än konkurrenternas.

Designen som symbol
för en levande landsbygd

Tre bönder i Värmland var på väg att ge upp. Att leverera mjölk till mejeriet i Stockholm var en förlustaffär varje gång. Hösten 2015 gick det inte längre. Antingen fick de bomma igen sina gårdar – eller så kunde de göra ett försök att sälja mjölken själva. Valet föll på det senare.

Wermlands Mejeri lanserades för vad det var: en liten aktörs revolt mot en jätte. Att deras mjölk behövde kosta två kronor mer var ett huvudbudskap från början. Inom ett par år hade det lett till att de stod för 70 procent av all mjölkförsäljning i Värmland. Konsumenterna ville vara med och hålla landsbygden vid liv.

Den kofläckiga förpackningen har blivit en symbol för mejeriets kamp. Mönstret är en garanti för närproducerade produkter som ger bönderna rimligt betalt. Medan sortimentet fortsätter att utökas – hittills med grädde, filmjölk, yoghurt, glass och glasstårta – växer skaran av lojala fans. Under sina första tre år på Facebook har Wermlands Mejeri mött ett engagemang som förmodligen är unikt i branschen.

gillningar

delningar

positiva kommentarer