Föräldrar behöver ett bättre stöd och barn måste lära sig att borsta på rätt sätt. Med ett nytt digitalt verktyg lockar tandborstningen lika mycket som skärmtid.
Koncept/Webb/
Rocka munnen
Folktandvården Sverige
Ett digitalt verktyg för
den digitala generationen
Rocka munnen kopplar ihop tandborstningen och skärmen i ett roligt spel och en musikalisk upplevelse. Genom spelet blir tandborstningens gyllene regel: två minuter, två gånger om dagen digital och förvandlas till ett modernt hjälpmedel i vardagen.
I decennier har Sverige varit bäst i världen på friska tänder. Nu visade alarmerande siffror att trenden håller på att vända och karies hos barn ökade. Huvudrollen visade sig spelas av föräldrarna. Undersökningar avslöjade att många föräldrar upplevde tandborstningen som jobbig och konfliktfylld men också att barnen inte borstade tänderna tillräckligt ofta.
Appen som gör
tandborstningen roligare
För att möta barnen i deras digitala värld skapade vi en gratisapp där de kan spela, styla filurer och får en egen pedagogisk timer att borsta tänderna till. Istället för tjat och konflikt får familjen leka fram en bra tandborstningsvana tillsammans.
En vecka efter lansering (maj 2018) toppade spelet Google play och App Stores listor på gratisappar och över 100 000 användare har laddat ned spelet.
Rocka munnen utvecklades i samarbete med Sticky Beat. Bulldozer står bakom kommunikationsstrategi, kommunikationskoncept och lansering. Sticky Beat står bakom spelidé och utveckling.
Borstade munnar
Nedladdningar
återkommande användare