Tre år före #metoo riktade Byggcheferna och Byggnads en uppmaning till byggbranschen: Stoppa machokulturen, innan det är för sent. I dag är kampanjen förvandlad till en plattform för förändring.
Film/Koncept/
Stoppa machokulturen
Byggcheferna & Byggnads
För att alla tjänar på
en jämställd byggbransch
Våren 2015 fick Byggcheferna och Byggnads nog. Byggbranschen var på väg mot akut personalbrist. Samtidigt hördes vittnesmål från medlemmar om kränkningar, trakasserier och övergrepp på deras arbetsplatser. En förändring var nödvändig, av många skäl.
Roten till problemen fanns i kulturen. I byggsektorn är cirka 99 procent av hantverkarna och 90 procent av cheferna män. Det har skapat starka mansnormer, som ofta resulterat i sexism, rasism, homofobi och exkludering. För att kunna locka fler till branschen, och få fler att trivas i den, fanns bara en sak att göra: stoppa machokulturen – nu.
Från en kampanj om problem
till en samlingsplats för lösningar
Stoppa machokulturen inleddes som en kampanj om problemet. När den lanserades fick den kritik för att svartmåla en yrkeskår. I dag har den bland annat diskuterats i TV4:s morgonsoffa, lyfts som riksnyhet i SVT och nått merparten av branschens drygt 300 000 medarbetare.
Hemsidan stoppamachokulturen.nu har under projektet utvecklats från en kampanjsajt till en samlingsplats för tips, stöd och vägledning. Den fylls kontinuerligt på med hjälpmedel för alla som vill bredda branschens normer.
Under #metoo-hösten 2017 uppmanade bostadsminister Peter Eriksson byggsektorns tyngsta aktörer att skriva under en avsiktsförklaring mot sexuella trakasserier – ett initiativ som beskrevs som en seger för Stoppa machokulturen.